صفحه اصلی » آموزش اصول مصاحبه بالینی » آموزش اصول مصاحبه بالینی-۲

آموزش اصول مصاحبه بالینی-۲

فصل دوم : تمرکز و پیگیری

-اصطلاحات تمرکز و پیگیری در اینجا به مهارت اساسی توجه نکردن به گفتار مراجع اطلاق می­گردد.

-تمرکز و پیگیری پایه و احساس مصاحبه موفق است و تسلط بر آنها مقدم بر یادگیری و به کارگیری موثر دیگر مهارتهاست.

*سه جزء مهم تمرکز و پیگیری:

-تماس چشمی

-رفتار غیرکلامی

-پیگیری کلامی

*تماس چشمی

-وقتی با مراجع حرف می­زنید به او نگاه کنید.

-زل نزنید.

-مقدار تماس چشمی شما نشانه آشکاری از توجه یا فقدان توجه شما به مراجع است.

-از قطع تماس چشمی خود آگاه باشید.

-قطع مکرر تماس چشمی می­تواند نشانه عدم تمرکز شما بر گفتار مراجع باشد.

-نحوه تماس چشمی شما طبیعی و متناسب با فرهنگ مراجع باشد، زل نزنید و از خیره شدن به مراجع اجتناب کنید.

-باحفظ تماس چشمی، متغیر و متناسب با فرهنگ مراجع، توجه خود را نسبت به گفتار او نشان دهید.

-زل زدن پیوسته مصاحبه ­گر می­تواند مراجع را بسیار مشوش کند.

*رفتار غیرکلامی

-۸۶% ارتباطات ماغیر کلامی است

-وقتی شما یک حالت جسمانی آرام و حرفه­ای به خود می­گیرید، چهره خود حالت مناسب می­دهید و درگیرایی و اشارات معنی­داری می­شوید، مراجع می­برد که شما به او توجه دارید.

*پیگیری کلامی

-پیگیری کلامی یعنی تمرکز کردن روی آنچه تاکنون گفته شده است.

-پیگیری کلامی باعث می­شود مراجع احساس کند که شما پیگیر مشکل او هستید.

-به پیگیری کلامی باعث می­شود که مراجع را تشویق کنید که به تعریف تجربیات خود ادامه دهد.

**خلاصه اینکه کار ما به عنوان یک مصاحبه­ گر گوش دادن به فردی دیگر است. شما این کار را با حفظ تماس چشمی مناسب، با لحنی گرم ورسا، حالت جسمانی آرام و توام با توجه و پیگیری کلامی گفتار و پیام­های مراجع انجام می­دهید.

Views All Time
Views All Time
Views Today
Views Today

این مطالب را نیز ببینید!

آموزش اصول مصاحبه بالینی-۷

فصل هفتم : مهارت مواجهه اهداف آموزش مهارت مواجهه · ناهمخوا نیهای موجود در ارتباط …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *